Frisk satsing i Sverige

Posted in Nyheter

Svenskene kjenner Norges geografiske beliggenhet, men de har liten kjennskap til alt man kan gjøre der. I tillegg til den profilerende markedsføringen må vi presentere konkrete aktivitetstilbud, alt fra vandring og sykling, til golf, opplevelseparker etc. Det sa markedssjef Andreas Näsman ved Innovasjon Norges sverigekontor på “Reiselivsdagan 2004”.

nyheter_thumbnail (5)-Vi skal fortsette å bearbeide mediene aktivt, noe som forhåpentligvis vil bidra til en enda større kjennskap om Norge. Mål for 2005 er å øke kunnskapen om Norge, sa Näsman.

Sverige er selvfølgelig av meget stor betydning for norsk reiseliv. Landet er vårt nærmeste naboland og har en kjøpekraftig befolkning på 8,9 mill. innbyggere. I følge TØI sto det svenske markedet i sommersesongen (mai – september) for 10 % av alle utenlandske feriegjestedøgn i landet vårt. I gjennomsnitt oppholder svenskene seg 3,9 døgn i Norge.

Primærprodukter
Svenskene vil gjerne være i naturen, både i helgene hjemme i Sverige og i løpet av ferien. Blant aktiviteter som foretrekkes er sykling, vandring, skogsturer, golf, fiske og camping. Individuelle reiser er den vanligste reiseformen ved reise til Norge.

Sekundærprodukter
Visse svenske feriegjester, som “de moderne svenskene”, har sans for mer utfordrende og krevende aktiviteter i naturen. Her er det primært snakk om rafting, fjellklatring, sommerski, seiling med egen båt, kanopadling og jakt. Dette er mer rutinerte gjester, som har prøvd krevende friluftsaktiviteter før. Aktiv ferie i retning av det mer ekstreme er også populært, selv om antallet personer som utøver dette ikke er mange. Fjellklatring, dykking og rafting er noen eksempler.

Norges posisjon blant forbrukere
Norges posisjon blant svenskene er høy. I følge undersøkelsen MarkUp gjorde i mai måned kan vi se at vi har lykkes med å forandre svenskenes syn på Norge, fortalte Näsman.

Bare 5% sier at de ikke vet noen ting om landet. 48% vet noe og hele 18% vet mye. 89% ønsker å reise tilbake til Norge på ferie og hele 93% vil anbefale Norge som reisemål til andre. Noe av det positive som svenskene legger vekt på ved Norge er den urørte naturen, fjellene, fjordene og den vennligheten som mange føler de møter i Norge.

At svenskene opplever Norge som et dyrt ferieland er ingen hemmelighet. Den siste undersøkelsen viser at den reduserte kronekursen gjør at svenskene oppfatter Norge som litt billigere enn før. Dette skal vi selvfølgelig benytte oss av i neste års kampanje. Det er imidlertid enda viktigere å tenke på at vi leverer topp kvalitet på de produktene som tilbys til turistene. Dyrt og dårlig er ikke bra. Men dyrt og bra er helt i orden, sa Andreas Näsman.